Jeg har spurt studentene om hva de synes ved å gi meg, den tvilsomme pedagog, en kvalitativ tilbakemelding på BIKEA-eksperimentet. Og det har jeg fått. Over ett hundre svar og mange interessante kommentarer!
Til deg som kanskje ikke helt vet hva jeg snakker om så underviser jeg førsteårsstudenter ved Handelshøyskolen BI i et stort, obligatorisk fag som heter ”Bedriften”. Her tar vi opp mange sentrale momenter knyttet til framveksten av kapitalismen, aksjeselskapet, staten, innovasjon, eierskap. ledelse, etikk og samfunnsansvar. I den anledning har jeg laget noen enkle, spontane «snar-film» episoder med iphonen min, hvor tanken var at jeg kunne inspirere studentene til å tenke på faget utover pensum, få en dypere motivasjon for å lære mer og gjerne respondere på galskapen gjennom å lage egne svar! Det siste har dessverre ikke skjedd. Når det er sagt, så er det heller ingen overraskelse. Vi gjennomfører kurset med store klasser, fra 150 studenter og opp til 600 i hver ”klasse”. At det da er så mange førsteklassinger som vil sette på web-kameraet, eller på annet vis illustrere sentrale momenter i pensum, på egenhånd, var kanskje ikke å vente. Men, på de to andre punktene er det ett og annet å skrive hjem om og ta med seg inn i vinterdvalen 🙂
For det første har mange sett episodene. Selv om det er «lukkede visninger», det vil si du må ha nettadressen for å kunne se, har den første BIKEA-tales episoden vist over 800 ganger. Det er den hvor ”muppet-næringsministeren min” møter en ikke helt ukjent BI-studine. Så mange mennesker… Det er neste så jeg blir litt flau…. litt sent å tenke på det forøvrig…
Ellers går antallet visninger jevnt nedover (altså utover semesteret) noe som også gjenspeiler den generelle interessen for både faget og oppmøtet i forelesningene(?). Jeg har publisert alle filmene her, dersom du skulle være interessert i å se BIKEA-episodene med egne øyne (og ører)>>
Så, du kan tenke deg at det var med en viss spenning jeg la ut en forespørsel til studentene om å fortelle meg hva de synes om dette (og et par andre ting) – og jeg er svært fornøyd med resultatene.
På den ene siden fikk jeg et titalls kommentarer av typen:
– «Dette ga meg ingen ting», «forstod ikke hva dette var», «syntes de hadde lite for seg» og «var vel mer et morsomt innslag en til nytte«.
Og det hører med. Jeg har ingen intensjon om at dette oppleves som nyttig for alle og som tidligere nevnt, jeg har ennå til gode å høre NOE fra de øvrige «Bedriften»-kollegene mine….. Men det kom altså mengder, og vi snakker over åtti positive tilbakemeldinger av typen:
• Jeg mener de var god underholdning, og dannet en større interesse for å lese og følge med i faget. Den rent pedagogiske verdien er vel heler usikker, men jeg mener de hjalp med å danne en større interesse for faget.
• Ja, det gir tankevekkere.
• Morsomme! Får en til å tenke.
• Sett alle sammen og syntes de fungerer meget bra som en brainteaser til emnene som blir presentert. Tror faktisk aldri noen kan si at de blir for gamle for fingerdukker, spesielt da de har et budskap med seg.
• Mennesker elsker stereotypier. Det triste er at de stemmer så godt.
Den psykologiske profilen til Tor må sies å være noe tvilsom… men; keep up the good work!
nb: Inkassoselskapet Gribb var en suksess =)
• Veldig bra!! God humor, og kanskje en tankevekker, stimulerer til resonnement rundt temaet. Og ser enda en morsom side av en veldig spesiell foreleser.. 🙂
• De fungerte som en morsom avveksling fra den vanlige forelesningsundervisningen/puggingen av pensum. I tillegg er det motiverende for egen arbeidsinnsats når en faglærer gjør en innsats av det slaget; legger ned tid og tanker i noe som for mange ville virket unødvendig og bortkastet tid.
• Veldig morsomt og veldig bra! Trenger man et avbrekk og en god latter er disse filmene å anbefale på det varmeste
• Morsommme og noe irriterende. De har bidratt til nysgjerrighet og at jeg har googlet temaene mer.
• Synes de var morsomme, og fikk meg til å jobbe mer med faget! Dette har noe for seg:)
Dette er bare et utdrag, og jeg har altså fått bekreftet det jeg håpet på når jeg satt hjemme på øya mi og fiklet med fingerdukkene i sommer…… og det fra en «hel haug» studenter, ja, enkeltpersoners subjektive tilbakemeldinger, likevel gir det meg en slags trygghet for at det ikke var helt bak mål – og ikke minst at FAGLIG HUMOR fungerer som en brekkstang inn i motivasjon og læringsprosessen! Så da er det bare å pønske ut en liten avsluttende julehilsen fra gjengen i pappesken…. he-he…
Takk til alle som har tatt seg tid til å gi meg en tilbakemelding på dette og andre mystiske ting jeg prøver meg på i lærergjerningen min 🙂
Det er uten behov for diskusjon helt klart uttallige måter å formidle pensum på. Jeg for min del har fått en ny favoritt i kurven.. Du engasjerer og dine fingerdukke-filmer får enhver student til å trekke på smilebåndet… Jeg er selv fra vestlandet og i seansen om «Emne 2 Tre industrielle revolusjoner, sett fra Bergen», vil jeg påpeke at utfordringen din er valget om det er en bergenser eller en sunnmøring som har hovedrollen, noe som er morsomt i seg selv.. og dog litt smertefullt å lytte til…
Hehehehehe… så smart.. så gøy. Jeg skulle ønske flere kunne bruke ulike måter å lære på enn bare å stå og snakke utifra sine ferdig lagde presentasjoner. Du er så flink Tor 🙂 Fortsett med det gode arbeidet. Lykke til.