Frykt, frustrasjon og ferie – sommerpause 2016.

06-sommer2016-3Det er sommer i lykkelandet og folk flest, høyskolelektorer inkludert logger (delvis) av og tar en pust i bakken. I trafikken er det merkbart bedre flyt. I nærbutikken min likeså. Forleden kveld tok jeg en tur til IKEA (Furuset) overbevist om at dette ville bli et effektivt handle-stunt. Men der var det alt annet enn sommerferie. Så folkene er her, men åpenbart ikke der de er i hverdagene. Så om du var i tvil, dette lille sommerkåseriet handler som ellers, mest om meg og mitt.

Jeg liker hverdager. De krever rutiner jeg må forholde meg til. Enkle gjennomførbare mål, men også små utfordringer som må løses, eller prokrastineres. I tillegg utsettes jeg for alle de fryktelige påminnelsene om at verden er uberegnelig, vond og vanskelig. Det er et evig jammer. Fra morgen til kveld og om natten med, om jeg ikke får sove og er så dum at jeg berører «smart-telefonen» 😦

Sånn sett er sommer(feri)en en interessant periode. Altså, med tanke på at vi skal slappe av, ta ferie, dog ikke helt avskåret fra den ville verden vi lever i, og som noen føler for å oppdatere oss på. Nå mangler det aldri på utfordringer, problemer eller katastrofer, ei heller denne sommeren. For oss alle mener jeg. De stakkars journalistene som må/vil jobbe gjennom sommermåneden, jobber hardt og målbevisst for å grave opp de mest horrible uhyrligheter, slik at vi bevarer fornemmelsen av (litt) unntakstilstand. Om det ikke skjer noe fælt, en skuddveksling, et terrorangrep, en togavsporing eller en naturkatastrofe så finner de garantert noe. Voldsepisoder og trafikkulykker, hoggorm, maneter, ulv og flått løftes regelmessig opp og fram i vår bevissthet. Det samme gjør antallet arbeidsledige, i eller utenfor oljesektoren. Den Europeiske Union står i fare for å gå i oppløsning etter «Brexit». Engelske banker og valuta kan få en alvorlig knekk. Faren for Zika-viruset er ennå ikke avblåst og kreft kan vi selvsagt alltids få dersom vi er for mye ute i den livsfarlige solen. Om vi er for mye inne også, men det er selvsagt selvvalgt og da litt mindre sexy som frykt-dopamin. Nylig leste jeg om at den usynlige permafrosten var i ferd med å slippe taket! Smak på setningen: «Den usynlige permafrosten» (og les gjerne artikkelen med egne øyne). Vanskelig å identifisere med sikkerhet, forteller forskerne. Fjellsider og andre steinblokker vil kunne slippe taket fordi det «usynlige limet» går i oppløsning. «Mannen» får (antagelig ganske så brysomme) konkurrenter, og best av alt, det blir langt flere som kan føle litt på engstelsen av å bo under en tung stein! Mer frykt og usikkerhet fordelt ut over hele steinrøysa! Herlig.

Det finnes heldigvis mange ulike kanaler å publisere frykten sin i. Jeg mener ikke å bagatellisere noen av disse (viktige) tingene, det er bare at jeg trenger en pause nå. Jeg skal ta ansvar selv. Ironisk nok gjennom å skrive om det. Så plutselig, etter en alt for kort periode, når jeg nesten har blitt vant til et mye saktere tempo, er det tilbake på jobb igjen. Nye oppgaver, og jeg forventer at de skal være ganske like de jeg hadde i fjor, men også noen helt nye, om jeg fortsatt har en jobb da? Det kan jeg jo aldri med sikkerhet egentlig vite i disse «omstillingstider«.

Og går det nedover? Gjør det egentlig det? Nja. Det blir vel opp til hver og en av oss. Så ikke la deg lure. Pass på deg selv og dine og ha en best mulig (sommer)pause. Skulle du få abstinenser etter et par dager med instant familie, mygg, knott, campingturister, fritid og uvante arbeidsoppgaver, klikk deg innom rikskringkasterens minutt for minutt dekning av steinen i Møre og Romsdal. Den detter ned. En eller annen gang.

GOD SOMMER 🙂

06-nrk-mannen-minutt-for-minutt

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

