Innovasjon, politikk, god stemning og drømmer 2.0, – etter Innovasjonstalen 2016

På en av årets til nå varmeste ettermiddager inviterte Innovasjon Norge, Norges Forskningsråd og SIVA til «Innovasjonstalen 2016». Det ble en klam affære. Fullt hus, pent kledte borgere og svært god stemning. Mye klemming og bekreftelser av sosiale relasjoner. Etterpå var det pølser og brus i Innovasjon Norges hus. Tilbake til «talen». Først måtte vi reise oss for kronprinsen. Han (følg)er med, Haakon Magnus. På første rad, sikkert nikkende og bifallende om at omstilling og endring må til. Mon tro hva han tenkte der han satt. Hvem som skal egentlig endre hva? Han som i egen person representerer noe svært bestandig, men det er et annet innlegg, en annen gang.

Showet (eller konferansen, som den alltid utmerkede Anne Grosvold ledet, sa at det var) varte i nøyaktig 2 timer. Tiden gikk ganske fort. Ganske, fordi jeg var spent på hva som kom til å bli presentert utover de seks hovedpunktene som allerede var presentert i morgennyhetene. Dernest hadde jeg planlagt å gjennomføre en enkel, men unøyaktig ordtelling. Jeg var slumsete og klarte bare nesten å holde fokus. De tre foredragene ble utfylt av gode, kort videointervjuer. Dessuten var Bjørnstjerne Bjørnson innom. I det hele, mange inntrykk.

innovasjonstalen2016-god stemning

«Innovasjonstalen 2016», god stemning!

Arvid Hallén i Forskningsrådet var selvfølgelig opptatt av å vise fram satsningen på forskning (og skattefunn!). Trønderen Espen Susegg fra SIVA fremholdt deres imponerende distriktsvennlige rammeverk for kunnskaps- og virkemiddelspredning. Til slutt var det lederen for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth. Hun er entusiastisk og energisk, Anita. Det skal hun ha. Presentasjons teknisk leverer hun med engasjement og overbevisning. Jeg er jo over gjennomsnittlig opptatt av slikt. Innholdet er også interessant, men samtidig litt vanskelig å få tak i.

drommeloftet20

Jeg liker godt forsiden av Drømmeløftet 2.0

Innovasjon Norge har altså samlet inn innspill til en ny retning for landet! Jeg har lastet ned og sett gjennom dokumentet. Ambisjonen er «hvordan ta Norge fra særstilling til omstilling, til en ny særstilling». Jeg tror ikke jeg ville ha anbefalt dette som en problemstilling til en gjennomsnittlig bacheloroppgave. Den er svært ambisiøs og full av uklarheter. Så nå var det plutselig høyskolelektoren som kremtet. Grunnen til det er nok at jeg er midt i sensurperioden så problemstillinger har jeg et nært om lett anstrengt forhold til akkurat nå. Rapporten bygger på et imponerende underlag, «lytteposter» som Anita så fint omtalte det. 84 møter med mer og over 3500 deltakere, da blir det fort generaliseringer. Det er kanskje det jeg finner vanskeligst med det hele. At dette er det umulig å ikke være uenig i! Derfor er det heller ingen oppskrift for noe nytt, bare en sammenfatning av viktige men – beklager, selvfølgeligheter. Men så aner jeg at intensjonen er politisk og ikke minst selvrettferdiggjørende, slik at virkemiddelapparatet består, gjerne styrkes. Det siste er helt klart viktig, både å belyse og diskutere.

innovasjonstalen2016-ord-by-torMen tilbake til Innovasjonstalen. Jeg talte altså. Sentrale ord. Eller, det jeg antok kom til å bli de sentrale ordene.  Jeg hadde sett for meg at det kom til å handle om omstilling, innovasjon og forskning, kanskje noe miljø, klima og teknologi, men jeg hadde aldri gjettet at det oftest brukte ordet, igjen med svært mange forbehold for unøyaktigheter, var Norge! (og da har jeg ikke talt med egennavnet Innovasjon Norge)

Som om vi alle trengte en påminnelse om at det er oss det gjelder!?!? Jeg ble veldig betenkt. Har jeg (igjen) misforstått noe helt sentralt? I så fall vil jeg gjerne at du opplyser meg. Jeg dristet meg til et foto av den gode stemningen på scenen (se over) og har ellers latt meg inspirere til en liten skisse av selvorienteringen. Polvotten 2.0. Nå i global oppvarmingsbeskyttelsesglass.

look to oss

Det er svært mye vi som nasjon, altså Norge kan, bør, må og trenger… (fritt fra Drømmeløftet 2.0) Så vi får starte med oss selv. Hver kvinne og mann sine drømmer og fortolkninger av «omstillingen», så kan det hende det blir både forskning og innovasjon av det, etter hvert.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

