Eva Grinde og DN har vært på seminar og hørt på den tvilsomme pedagog

eva skriver om tor i dn 23-09 2013Jeg fikk en telefon fra Dagens Næringsliv i forrige uke, torsdag må det ha vært.
Hei du, har du et høyoppløselig bilde av deg selv, gjerne det som er på bi.no sidene?

Jeg tenkte mitt. Er dette lurt. Nok en gang hadde jeg tatt telefonen uten å vite hvem som ringte, og med det velmenende om noe restriktive medierådet som jeg fikk i forbindelse med ut av meg selv opplevelsen, klippet på Youtube for en tid tilbake: Kjenner du ikke nummeret – ikke ta telefonen. Så jeg kan takke meg selv for det som kom til å skje.

Vedkommende som ringte hevdet at bildet skulle brukes til en liten notis(!) i et konferansebilag i næringslivsavisen. Ingen ting ble sagt om at jeg skulle være Eva Grindes Poster Boy, i helfigur og med en munter mine, flankerer jeg teksten til en skeptikers møte med enkelte ting jeg holder på med på jobben min.

Jeg liker DN. Leser nesten alt de skriver, daglig, men jeg hadde verken trodd eller bedt om å bli dissekert i eller av næringslivspressen. På en annen side oppleves nok mine rop og utradisjonelle stil som så utidig og ubehøvlet at en reaksjon er å vente. Faktisk er det nettopp selve kjernen av “flammekastingen”. Det er i overkant pretensiøst å si at det er en egen pedagogisk genere, men til nød kanskje kan jeg påstå at det er en stil – eller mer, en livsstil?

Jeg forsøker meg bare på det jeg mener virker. I auditoriet – og av og til ute på besøk hos andre på seminarer og konferanser. At noen (og heldigvis også arbeidsgiveren min, Handelshøyskolen BI) synes det er greit – er jeg jo veldig glad for. Dessuten setter jeg stor pris på konstruktiv kritikk. Evas kommentar er slik jeg ser det også først og fremst det. Kanskje ikke tittelen, men i mye av det hun skriver er det både refleksjon og følgelig en god del konstruktiv kritikk. Fra bakerste benk. Med armene i kors. Ikke at hun har følt at det har vært så mye å ta med seg fra “foredraget” – så har jeg i det miste fått denne dyktige kunnskapsmedarbeideren til og både tenke på hva hun har opplevd og faktisk skrive en hel side i avisen sin, slik at mine forsøk kan bli distribuert rundt om kring i det ganske land – til den som måtte være interessert. Det i seg selv er intet mindre en et kjempe kompliment.

For andre gang i mitt yrkesliv har jeg opplevd å sette praktisk pedagogikk på dagsorden. Og det uten at det går ut over noen! Derfor håper jeg at flere setter pris på og føler seg “kallet” til og utforske sine praktiske pedagogiske forsøk videre. På egenhånd. Med sin egen stil. Jeg er en ivrig sjel som leter etter mulighetsrom for å utføre lærergjerningen min best mulig. Så jeg kalibrerer videre og takker på forhånd for eventuell (din) tid og (dine)tanker (om det jeg holder på med). Ikke minst innspill som kan gjøre meg bedre i stand til å nå ut og bevege, selv om innpakningen er annerledes. Brøling og spontanutbrudd er kalkulert risiko, en liten bit kjærlighet for formidling og en dose eksperimentering for å skape berøring gjennom sanseinntrykk. Deretter kommer læringen, den jeg brenner for og som er den ønskede effekten.

Dersom jeg ikke beveger mottakeren, hvordan kan jeg få noen til å bli nysgjerrig, deretter møysommelig starte på sin egen læringsreise?

Igjen takk til Eva og andre som (ukentlig eller daglig?) lider seg gjennom et møte med (den tilsynelatende ukontrollerte) galskapen. Jeg hadde antagelig ikke vært så overbegeistret selv, der jeg hadde sittet, med alt som kunne foldes og beskytte meg fra den påtatt energiske men opplagt overfladiske ordkløyvingen, langt bak i salen…

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Eva Grinde og DN har vært på seminar og hørt på den tvilsomme pedagog

  1. Tilbaketråkk: Provokasjon og fagformidling med følelser vekker motstand | En høyskolelærers bekjennelser

  2. Tilbaketråkk: Evry-time: Kos, undring og Happy Hour i polvotten… | En høyskolelærers bekjennelser

  3. Tilbaketråkk: Sp-keiserinnen av polvotten. Et møte med motstand i etterkant av perspektivpirking på BI… | En høyskolelærers bekjennelser

  4. Tilbaketråkk: Nå også som Microsoft Norges “Wild card”! | En høyskolelærers bekjennelser

  5. Andreas

    Jeg har sett videoen din på youtube, og det foredraget ditt du har lagt ut på bloggen, og vil bare si at du er inspirerende, og selv om ikke alle forelesere kan være slik synes jeg den eventuelle kritikken du møter viser at de ikke helt har skjønt poenget, nemlig at hvis ikke foreleseren viser engasjement rundt det han foreleser, så blir det lite motiverende. Du har din stil, og det synes jeg du skal fortsette med. Jeg vil også si at jeg synes det er modig av deg å si at du selv tar ansvaret for elevenes læring i ditt klasserom. Det står det RESPEKT av!

  6. Lill Harriet

    keep up the good work!

  7. En ting kan jeg si… «Hold kursen og stå på». Du må aldri slutte å bevege mottakeren med litt brøl, hopp, påstander og utfordringer! Fra egen erfaring kan jeg si at læringen er i forsete i dine forelesninger 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s