Hvor kommer ideer fra?

Denne uken har jeg innovasjon og entreprenørskap på agendaen for førsteklassingene i BI-storklasseauditoriene. Det er en morsom forelesning. Først og fremst en innføring i Joseph Schumpeters begrepsapparat og hva som kjennetegner innovasjon og entreprenører, før og nå.

Etter gjennomgang av både vekst gjennom kriser, radikale og inkrementelle nyskapninger, oppfinner, entreprenør og epigon med mer, har jeg prøvd meg fram med en enkel liten studentaktivitet. En ting er å høre meg snakke om ulike rariteter knyttet til hvem som er entreprenøren i Flåklypa Grand Prix, eller hva suksessformelen til Moods of Norway kan være, noe annet er å prøve seg som ideskaper sammen med en medstudent!

For hvordan oppstår ideer og nye produktideer? Tja, hva med å slå sammen to ord tilfeldige ord og se hva som skjer? Aktiviteten har jeg lært av hyggelige Kim Larsen hos Ungt Entreprenørskap Oslo og den fungerer veldig bra som stemningsskaper. Jeg ber studentene om å sitte to og to (dette er det selvfølgelig noen som av ulike grunner som ikke får til, men det går med tre, ikke fullt så egnet om du er alene). Jeg ber studentene tenke på én ting, gjerne et produkt, deretter teller jeg ned: Tre, to, en. De to tilfeldige ordene blir et nytt produkt eller en tjeneste, som må forklares, ofte til mye latter.

Jeg tar en liten runde og hører hva som er blitt sagt og ber deretter studentene om å slippe seg mer løs. Være skikkelig gærne. Unngå kjedelige ting som de kan se i rommet, eller har på seg. Og denne gangen blir det ennå bedre (stemning). Det kan komme de rareste ting, som: Sykkelgress, appelsinball, sjokoladebåt, mobilball og pengeskjorte.

Dessuten er det alltid noen i rommet som villig utbroderer lekende ideer til bruksområder, eller senere tar kontakt for å gi uttrykk for fasinasjon av denne idéleken. Det burde være mulig å videreutvikle konseptet, ved enkle føringer for hva slags ord deltakerne skulle tenke på – og si. Den ene kan for eksempel tenke på en bransje, eller et spesielt fagfelt, den andre henter et ”random” (ungdommelig)ord fra markedsføring eller forretningsvokabularet. Det bør det kunne bli mye rart av – dessuten, mange spennende innovasjoner har oppstått ved at folk har turt å bevege seg litt ut av ”rammen” – noe jeg også er opptatt av, men mer om det en annen gang.

Og pengeskjorta, den var det en dyktig student som rett og slett laget og kom ned og viste til foreleseren sin:

Ikke rart jeg er glad i jobben min! De rareste ting som skjer og bidrar til å gjøre forelesningen til dagens (lille) høydepunkt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s