80 Likes og 1 dislike på YouTube!

Dette har vært en merkelig uke. Jeg er delt på Internett! Det vil si, det var en student som filmet deler av introduksjonsforelesningen i det obligatoriske dannelsesfaget ”Bedriften” i høst. Jeg fikk vite om opptaket for et par uker siden, viste det til familien og syntes dels at det var litt flaut, men også hyggelig at overskriften var såpass positiv. Så en kveld så jeg plutselig dette oppslaget på Facebook-veggen min (som jeg ikke hadde besøkt siden 18.november)

Nå er dette filmklippet vist over 4000 ganger – og jeg må presisere dette er fra en ordinær forelesning på BI. Jeg har jo i en tid undret meg over lite kollegial interesse for storklasseundervisning og provokasjon som formidlingskomponent. Jeg er selvfølgelig klar over at hver og en alltid må finne ut av hva slags stil som fungerer best for seg – men jeg har altså pønsket fram en noe uortodoks pedagogikk som fungerer for meg – og tydeligvis er det ikke helt bak mål! I flere år har jeg fått brukbare tilbakemeldinger fra studentene og i år ser det altså ut til at noe av dette kan komme ut av auditoriet, ut av bygget og kanskje føde en liten diskusjon? Uansett, det finnes forhåpentligvis ikke den arbeidstaker i landet som ikke blir rørt (inn i sjela) av slike hilsener fra sentermedlemmene på instituttet, og som de har delt på Facebook:

–          Kjenner at jeg blir helt stolt av å være kollegaen til Tor!
–          Tor er sjef!

For hva er flammekasterpedagogikk?
Ok, jeg er litt over gjennomsnittlig engasjert i faget mitt. Jeg har et ønske om at alle (studenter)skal synes at dette er det viktigste faget (på skolen). Noen dropper ut i frustrasjon og fortvilelse, men det kommer da et par tilbake også, gang etter gang.

Jeg har en indre termostat som jeg justerer, som en dyse, avhengig av tempraturen i salen – eller det jeg skal formidle fra rolig forklaring til fullt frislepp av alle bremser. Det er noen som ikke takler at jeg er så direkte, så provokativ eller ennå verre, negativ. Men det er ikke mine meninger som er det viktigste, det er mottakerens og han eller hennes evne til å sette seg selv i stand til å endre oppfatning, ta inn andre perspektiver og ikke minst oppøve forståelse for andre vinklinger og måter å se samme virkelighet på! Gjennom hyl og skrik og ville påstander om alt fra selvdigging, smålighet, grådighet, mangel på mot, kunnskapsløshet og ignoranse. Alt sammen satt i et historisk- og markedsøkonomisk utviklingsperspektiv.

Overdrivelser og temperatur er en viktig miks for å få flammekasteren til å gnistre til. Mer om dette>>

Og det selvsagt langt over mål og utenfor alle vanlig akademisk ”pro” ”contra” forelesninger. Der alternativene blir så mange at det bare blir de færreste som husker hvor reisen begynte (hvor vi skal og hvorfor). Det er snarere både mer normativt og villere enn hva godt er. Men det fungerer for meg.

Jeg har fått noen utrolig hyggelige tilbakemeldinger. Det var nesten kø på kontoret mitt i morrest, flere andre har sendt kombinasjoner av visste du at og gratulasjons e-poster, en har til og med ment at jeg burde får overta for jule- og/eller nyttårstalen til øvrigheta! Hadde visstnok vært tidenes Wake up Call! En av premiestudentene mine fortalte meg i dag, at faren hennes hadde postet videoen av en morsom BI-foreleser på veggen hennes, på Facebook. Foreleseren i alle kanaler. Stakkars student.

Jeg lærer mye av alt dette. Det er så mye snakk om nye (sosiale)medier – uten at jeg tror at jeg har helt forstått hvorfor. Og er ydmyk for at det også finnes de som synes dette er fullstendig bak mål og totalt bortkasta tid (og penger). Men kommer jeg til å klare å slutte med det? Neppe….

Igjen tusen takk til alle som har giddet og både se, spre og snakke om dette – og til deg som har lest dette lange forsøket på selvutlevering og over grensen til (det begrensede) forsvaret av galskapen… takk,takk… på ekte nordmanns vis 🙂

Skulle du trenge en flammekaster – eller lurer på hvordan det virker, ta kontakt!

18 kommentarer

Filed under Uncategorized

18 responses to “80 Likes og 1 dislike på YouTube!

  1. Tilbaketråkk: Eva Grinde og DN har vært på seminar og hørt på den tvilsomme pedagog | En høyskolelærers bekjennelser

  2. Tilbaketråkk: Mini tour i vest | En høyskolelærers bekjennelser

  3. Tilbaketråkk: The outlier experience – TEDx Trondheim 1/11 2012 | En høyskolelærers bekjennelser

  4. Tilbaketråkk: Førstereisgutt på blogg og papir | En høyskolelærers bekjennelser

  5. Heisann!

    Jeg er en typisk blindernstudent som har mine fordommer mot BI, og de blåser du fullstendig av banen med denne forelesningen! Det jeg lurer på er om en stakkars Blindernstudent har mulighet til å komme på en forelesning eller to avholdt av deg – jeg trenger også å få utfordra den hjernen jeg skjuler bak det oversminka trynet mitt 😉 Så det jeg spør om er vel egentlig om forelesningene til BI er såpass offentlige at man kan komme å ta imot input, selv om man ikke har planlagt eksamen eller har penger til overs å betale til BI?

    Uansett, lykke til videre – og jeg håper du i framtiden kan holde noen kurs i formidlingsteknikk til våre salige uklare Blindernprofessorer!

    Beste hilsen
    Frøken historie

  6. Sandra

    Om jeg bare hadde vært så heldig… Du skulle vært foreleser på UIS!! Kom å ha gjeste forelesning… Verden trenger flere som deg.. Ellers dør vi studenter ut med tetris
    Som spesialitet etter endt skolegang..

  7. Hadde bedriften i fjor, jeg må si at jeg digget timene med deg, du er uten tvil en av de beste lærerene jeg har hatt. Stå på, skulle nesten tatt bedriften omigjen bare for å hatt deg som underviser igjen!

  8. Marte

    Hei!
    Jeg har vært på mer eller mindre alle dine forelesninger i år! Er stor fan!
    Btw. Nå er det 38 800 som har sett videon på youtube. 370 son liker og 13 som misliker. Bra jobba 😀

  9. Christina Langangen

    Hei igjen, Tor.
    Du er konge! Det har jeg alltid visst.
    Som tidligere kollega kan jeg bekrefte at Tor er kreativ, engasjert og festlig.
    Savner det. Gleder meg at du sprer din kunnskap. Lykke til, håper på flere Youtube-hits 😉 Beste hilsen Christina Langangen

  10. Christina Langangen

    Hei Tor,
    du er konge! Det har jeg alltid visst.
    Som tidligere kollega kan jeg bekrefte at det er slik Tor alltid er,
    kreativ, engasjert og festlig. Gleder meg at du sprer dine tanker til studenter. Lykke til, håper på flere Youtube-hits 😉
    Beste hilsen Christina Langangen

  11. Carlo

    Subscribed til RSS feed. Interessant og oppmuntrende å se at noen lærere faktisk vet å lære fra seg. Jeg har kun opplevd to slike lærere i min tid på skolebenken.

    To tomler opp!

  12. Fremføringen din var en helt menneskelig måte å beskrive situasjonen i Norge på. Jeg ser ingenting spesielt med den. Det som var spesielt var at studentene lo og ikke gråt, og at en foreleser snakker sant.
    Jeg skulle mer enn gjerne tatt fagene dine!

  13. TON

    Jeg har nå gått relativt mange år på skole og har kun hatt to virkelig uvanlig dyktige forelesere/lærere i løpet av disse årene. Deg og en naturfagslærer på VGS.

    Jeg hadde deg i bedriften i 2010. Dine provoserende og engasjerende forelesninger har både engasjert og provosert meg nok til at jeg frivilig har brukt fritid på å lære mer om noe av det du foreleste om i timene. Enten for jeg ble engasjert til å lære mer eller fordi jeg provosert nok til at jeg ville prøve å motbevise det du sa. Uansett er det veldig sjeldent jeg leser på noe fra forelesningene hjemme om det ikke er for å forberede meg til eksamen eller andre prøver/tester eller oppgaver.

    Det at du varierer volumet på stemmen din og slår i bordet og tavle gjør også at en holder seg skjerpet og faktisk klarer å få med seg veldig mye i løpet av en dag.

    Du må absolutt ikke forandre på denne unike metoden din for å lære bort kunnskap.

    80 likes og 1 dislike. Noen ganger er det kanskje riktig å såre følelsene til en for the greater good of de andre åtti?

    Keep up the great work!!!

  14. Takk for hyggelige og gode tilbakemeldinger. Stas å høre fra tidligere studenter – må si jeg har fått et HELT NYTT SYN på sosiale medier etter dette 🙂
    Hvor sliten jeg blir etter en forelesning? Egentlig lite. Det gir også mye energi å føle at studentene kommer «frem på kanten» av stolen og lar seg rive med i forsøket på å tukle med hjernene deres! Jeg har verdens beste jobb må vite!

  15. Legger igjen en liten hilsen her til deg – jeg ble i hvertfall veldig engasjert når jeg så videoen av deg og tenkte at «han her er jo helt fantastisk»! Jeg fikk umiddelbart lyst til å følge kurset ditt, selv om det er år og dag siden jeg var student.
    Engasjerende formidling og forelesere som tør være litt utradisjonelle synes jeg er ufattelig spennende.
    Får håpe du ikke er helt utslitt etter en sånn forelesning! 😀

  16. Hei! Ble oppmerksom på denne videoen via et blogginnlegg om noe helt annet i går. Kjemepemorsomt å se og lese om hvordan andre jobber! Jobber stort sett med spesialsykepleierstudenter, som er en motivert og reflektert flokk, men også de har ei komfortsone å komme seg ut av av og til! Takk for gode ideer (BIKEA) og spennende og underholdende innblikk i noen av dine virkemidler:-)

    mvh
    Lars Svarthaug, høgskolelærer Høgskolen i Gjøvik

  17. Lars-Øystein

    Det var moro å se at du fortsatt lærer bort verdens beste fag med like stort engasjement som før 😀

    Og nå i ALLE kanaler. Fant deg både på Nettavisen, Google+, Twitter og via mail fra tidligere studenter fra Sandefjord! Når kommer du på TV? hehe

    Ha en riktig god helg

    Mvh
    Lars-Øystein
    BI-Vestfold 2002-2005

  18. Mauricio Weishaupt

    Gratulerer! Det var vel på tide at foredragene dine endelig ble lagt ut på Youtube. En foreleser med like stort engasjement, kunnskap og evne til å endre menneskers predisponerte tankesett skal man lete lenge etter.

    Personlig er jeg meget takknemlig for kunnskapen du har formidlet til meg og mange andre. Forelesningene på BI Kristiansand var uten tvil et høydepunkt, og informasjonen som ble formidlet har vært en initierende faktor for min egen forståelse av global økonomi, historie og politisk økonomi.

    Jeg begynte f.eks å lese bøker konstant innenfor ulike emner, fordype meg i kunnskap, være mer åpen som menneske og sist men ikke minst: Komme seg ut av den j***a komfortsonen! Og å komme seg ut av komfortsonen har uten tvil vært et godt valg, og et valg jeg håper flere norske studenter velger. Og da mener jeg ikke Australia.

    Forelesningene «trigget» meg til å gjøre noe mer ut av meg selv. Det trigget en prosess hvor man går fra å være et passivisert menneske i dvale til et tenkende, reflekterende, positivt og åpent menneske med et godt perspektiv på den reelle virkeligheten.

    Stå på Tor! Pedagogikken du anvender gir helt klart resultater. Og jeg håper flere vil se nytteverdien i det du formidler.

    Mvh
    Mauricio Weishaupt
    Shanghai, Kina

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s