Jeg har lenge tenkt på om det er mulig å karikere noe så «tørt» som den norske velferdsmodellen, eller byggesteinsklossene som danner dette makeløse prosjektet her oppe i polvotten. Og i forrige uke utførte jeg eksperimentet på mine intetanende studenter! Det ble tre fulle gjennomkjøringer med nødvendige korrigeringer av galskapen – så til slutt, tredje gang, fredag morgen kl 08:00 satt det rimelig bra.
Jeg tok noen bilder for å illustrere hva jeg holder på med samt at jeg ba om en enkel tilbakemelding fra studentene – og jammen var det ikke noen som meldte tilbake!
I første time arrangerer jeg en gjettelek, hvor det er om å gjøre å plassere et par utvalgte oppgaver på en tidslinje på tavla. Her er det både alvor og et par mindre alvorlige oppgaver. Jeg har med en nisselue med fletter som jeg påtvinger studenter sier noe rart – eller på annet vis jeg føler fortjener hodepryden.
I den første gjennomgangen, hos mine stakkars forsøks-mandagskaniner, plukket jeg ut enkeltstudenter som jeg også avfotograferte med nisselue dersom de svarte feil, DET var å dra det alt for langt. Og jeg har fortsatt litt dårlig samvittighet – selv om jeg fikk noen helt fantastiske bilder! MEN, konseptet er som sagt betydelig forbedret. (Og nå lurer du sikkert på om det i det heletatt er studenter igjen i disse fryktelige forelesningene, jeg kan melde om at nå er det snart slutt for i år!)
Etter «bildelotto-øvelsen» er det gjennomgang av de sentrale punktene på tidslinjen og sluttresultatet blir omtrent slik:
Et lite konkuranseelement, gutta mot jentene… ikke så vellykket som i ting-og tang fra de industrielle revolusjonene, tidligere i år, men dog (og overvåket av øvrigheta)
- Gårsdagens forelesning var utrolig bra! Metodene du bruker er også kjempe bra. Det blir lettere å lære når du gjør det på den måten.
Jeg føler at jeg skjønner det mye bedre når du gjør det sånn.
- Jeg syns det var en fin måte å vise den norske utviklingen på, det er nok mange som trenger litt visuelle hjelpemidler for å få med seg ting 😉 Kunne ønske at vi hadde mer tid til å gå mer i dybden på emnene etter øvelsen kanskje, men det er jo ikke noe du kan noe for. Jeg er vel dessuten en av dem som kunne organisert hendelsene i emner og ikke tidslinje.
- Jeg synes dette er en morsom form for læring! Det blir mye mer intressant og det vi gjennomgår klistrer seg bedre fast 😛
Så tommel opp fra meg.
- Jeg må innrømme at jeg liker dine «tvilsomme» metoder, og finner mye mye glede og lærdom i både provokasjoner og øvelser som tilsynelatende fremstår som fjås, men som fører til en logisk tankerekke innen historie.
Jeg ser gjerne mer til din sære humor og ditt påfallende engasjement;)
Jeg skjønner nå at jeg kan selge bunaden, lære ungene noen nye sanger til 17.mai.
Jeg trenger også å lese historien om hva som skjedde på Eidsvoll en gang til;) Nye perspektiver!
Takket være arbeidslivets lærdom satt sammen med din spredning av Statens, NHO`s og LO`s rolle i vår nasjons lønnskultur, føler jeg nå at jeg fikk tent enda en lyspære i topplokket!
Takk for morsomme innspill i hverdagen!
- Kjempe artig øvelse!! Lærte endel (mer enn jeg trodde jeg skulle da vi startet) sitter igjen med en tidslinje (jippi, liker de) som jeg tror jeg kommer til å få bruk for,
ikke minst et smil om munnen OG en helt annen opplevelse av det «kjedelige» kapittelet i kompediet.
Du er god på alternative øvelser, og det funker! Fortsett med det!
Tilbaketråkk: Den norske modellen med tilbehør ala Tor: Hvordan engasjere studentene til å få lyst til å lese, lære og diskutere | En høyskolelærers bekjennelser
Kul att se att det finns självironi i Norge! Som svensk går man ju runt och småskrattar hela tiden åt den Norska planekonomin och tron på att Norge är sanslöst rikt p.g.a. att man är så duktiga (när det i själva verket är ett rikligt oljeregn som gjort att varje 10-åring har en Iphone …). Att det mesta kostar hälften så mycket i Sverige kan ju kanske ha med att göra att man där – inte har höga impoirttullar óch är dubbelt så effektiva i industriproduktionen …. Jag bugar och bockar för en fantastisk föreläsning och inser attd det finns hopp för Norge än …
Gleder meg til å høre om hvordan dette går. Kan tenke meg at ingen vil gå glipp av dine forelesninger. For vi studenter liker at forelesere klarer å engasjere oss i tørt lesestoff, da lærer vi mye mer.
Overraskende mange… Men, nå er det bare to oppsummeringsforelesninger igjen av hele kurset, så de kommer forhåpentligvis igjen. Dessuten skal jeg gjennomføre en «spørreundersøkelse» for å se om jeg kan avdekke noen svakheter og (åpenbare) forbedringspunkter. Mer om dette følger, for morsomt var det!
Hvor mange ble igjen til siste timen, Tor? 🙂