Hvordan få over 200 studenter til å konkurrere om å finne fram «ting og tang» fra den første og andre industrielle revolusjon!

Inspirert av min dyktige kollega og muntrasjonsråd, Nina Ronæs har jeg laget en ”ting og tang” lek som lager litt liv og røre blant studentene, trigger konkurranseinstinktet og skaper en felles opplevelse som vi kan tenke tilbake på som lærerik, morsom og annerledes.

Gutta boys forsøker å avmystifisere vaskelappen, jentene er vantro tilskuere

Hva gjør jeg?

Jo, etter å messet og manet til konsentrasjon i nesten 2 ½ forelesningstime, tettpakket med informasjon om utviklingen fra midten av 1700-tallt og fram til ca 1945, legger jeg inn en konkurranse! Jeg prøvde meg fram på mandag, det var bare delvis vellykket, derfor modifiserte jeg opplegget til tirsdag, og det med hell!

Først tvinger jeg studentene til å sette seg på andre plasser – det vil si jentene på den ene siden  – og gutta på den andre. Dernest velger jeg ut et par studenter til å hjelpe meg.

De to første gangene var det fem – men det går fint med tre, en for hvert kjønn og en ”dommer”. Studentene ser på foilen og jeg bruker ”klikkeren” til å skape litt spenning med en enkel nedtelling for hva som er første ting – fra første industrielle revolusjon, nemlig ”bomull”. Den av lagene, jentene eller gutta, som klarer å få fram en ”ting” av bomull først får ett poeng. Og slik fortsetter det altså. Det eneste jeg har gjort er å lage tre-fire siders PowerPoint med visning pr.klikk. Enkelt og effektivt.

Fornøyde karer!

I alt har jeg laget ferdig 21 ting fra den første og andre industrielle revolusjon som studentene nå konkurrer om å finne fram og sende ned til ”dommeren” først.

Vinnerene applauderer seg selv - vel vitende om at det er på tide å rydde i håndvesken!

Det blir svært god stemning. Klapping og «hoiing» av ren lettelse fordi dette er både enkelt og underholdene. Jentene blir gjerne litt sure dersom gutta får ”billige” poeng, mens gutta blir mutte og oppgitte dersom jentene drar i fra, poengmessig.

Og lærer de noe av dette? Jo, det mener jeg absolutt! Det er en annen måte å si at endringene med den andre industrielle revolusjon fortsatt i aller høyeste grad er rundt oss, utfordringen for gutta – er jo at jentene går å sleper rundt på halvparten av alt som kom med begge de industrielle revolusjonene i «håndvesken» sin, men det er en annen historie 🙂

Har du spm/kommentar – så vet du antagelig hva du har å gjøre 🙂

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Hvordan få over 200 studenter til å konkurrere om å finne fram «ting og tang» fra den første og andre industrielle revolusjon!

  1. Tilbaketråkk: Den norske (nisse)modellen! | En høyskolelærers bekjennelser

  2. Tilbaketråkk: Flammekasterpedgaogikk og andre ideer | BI LearningLab

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s